Hvis du er virksomhedsejer eller måske går, og leger med tanken om at blive det, bør du som det første få udfyldt en forretningsplan.

 

Der sker nemlig af og til, at virksomhedsejere bare kaster sin gode idé eller sit gode produkt ud i verden, uden egentlig at have taget stilling til processen. Og en god idé eller et godt produkt er selvfølgelig rigtig vigtigt. Men det kan sjældent stå alene.

 

Det kræver en optimeret og nøje planlagt forretningsstrategi at skabe det bedst mulige fundament for din virksomhed. Og her er der desværre mange, der taber pusten. Det kan nemlig føles som en overrumplende og uoverskuelig proces.

 

Derfor kan du med fordel benytte dig af en forretningsplan, for at få lidt bedre styr på det hele. Forretningsplaner afviger alt efter hvilken branche, du beskæftiger dig med. Derfor kan du og din virksomhed have gavn af at tage afsæt i en skabelon, der omhandler samme branche.

 

Hvad er en forretningsplan, og hvad bør den indeholde?

En forretningsplan er kort sagt en slags køreplan for, hvordan du vil få din virksomhed til at blomstre. Men den omhandler også, hvordan du på længere sigt vil få din virksomhed til at leve.

 

Derfor beskriver forretningsplanen altså alt fra det økonomiske, til det branding- og reklamemæssige til produktbeskrivelsen. Derfor ser forretningsplaner også meget forskellige ud, da der er så stor forskel på virksomheder rundt omkring i landet.

 

Hvordan laver jeg en forretningsplan?

Hvordan den perfekte forretningsplan ser ud, varierer også kraftigt fra virksomhed til virksomhed. Et godt tip er at tage udgangspunkt i en skabelon, og så vær så grundig som overhovedet muligt.

 

Selvom du måske er utålmodig efter at vise verden dit produkt, bør du hellere bruge lidt for meget tid på forretningsplanen end for lidt. Og hvis du er i tvivl om noget, bør du søge professionel vejledning.