Du er nødt til altid at passe rigtig godt på din krop, for den skal bære dig hele dit liv. Du bruger en stor del af dit liv på arbejde, så hvis ikke du passer på din krop, når du arbejder, risikerer du at få dumme skader, smerter el.lign.

Men hvordan passer du bedst muligt på din krop, når du er på arbejde?

Brug hjælpemidler til tunge løft

Hvis du har et arbejde, hvor du løfter meget i løbet af en dag, er det vigtigt, at du bruger hjælpemidler til tunge løft. Det er nogle gange fristende at forsøge at løfte noget tungt selv, fordi det går hurtigere, men hvis du gør det altid, går det ud over din krop.

Du finder f.eks. en palleløfter her.

Pas på med at arbejde for meget

Når det handler om at passe på din krop, så handler det ikke bare om din fysiske krop, men også om din psyke og mentale helbred. Det er nemlig lige så vigtigt, at du trives på dit arbejde, som at du ikke laver nogle dårlige løft.

F.eks. er det aldrig nogen god idé at arbejde for meget. Det er altid bedre at skrue ned end at presse dig selv, hvis du mærker på din krop og i dit hoved, at der er noget, der føles forkert. Mange opdager det for sent, så det er værd at være opmærksom på.

Arbejd i nogle gode positioner

Dine arbejdspositioner har meget at sige i forhold til, hvordan du har det i din krop efter en lang arbejdsdag. Det er godt for din krop, hvis du sørger for at variere dine stillinger så meget som muligt. Hvis ikke du har mulighed for det, skal du huske at bevæge din krop en gang imellem i løbet i din arbejdsdag.