Indholdet på denne side kan være sponsoreret indhold

Vil du gerne i gang med at leve et sundere liv? Ønsker du at foretage nogle livsstilsændringer, som du faktisk kan holde fast i, og som kan give dig mere overskud og energi? Så læs med her, hvor vi kigger nærmere på, hvordan du kommer godt i gang med en sundere livsstil.

Lad være med at lave en masse regler for dig selv

Først og fremmest skal du vide, at regler er din værste fjende, hvis du vil have gang i en sundere livsstil. Der er forsvindende lille sandsynlighed for, at du kommer til at overholde diverse regler om, at du ikke må spise sukker, aldrig må drikke alkohol eller helt er færdig med gluten. Det bliver i hvert fald meget surt at skulle overholde alle disse strenge regler, og derfor er det typisk bedre ikke at lave dem.

 

Vedtager du en masse strenge regler, som du kommer til at bryde, virker det i høj grad demotiverende. I stedet for at vedtage, at du aldrig må noget igen, er det derfor bedre at aftale med dig selv, at du eksempelvis vil minimere dit alkoholindtag eller forsøge at spise mindre sukker. Så er der større sandsynlighed for, at du får succes med det.

Vær realistisk om dine krav til dig selv

I forlængelse af ovenstående er det væsentligt, at du er realistisk om dine livsstilsændringer. Overvej, hvad det egentlig er, du gerne vil opnå, og hvordan du kommer dertil på en sund og behagelig måde. Vil du eksempelvis gerne tabe dig, er det fornuftigt at have et klart mål, du arbejder hen imod samt at lægge en konkret plan for, hvordan du når dette.

 

Du kan eksempelvis beslutte dig for, at du gerne vil sænke din BMI. Ved du ikke, hvad din BMI er, så beregn din BMI, og sæt et realistisk mål for, hvad tallet skal ende på. I og med der her er tale om livsstilsændringer og ikke slankekure, skal du ikke forsøge at nå dit mål i løbet af et par uger, men derimod langsomt nå det ved ganske enkelt at lægge dine vaner om. Det kræver lidt mere tålmodighed, end et hurtigt vægttab gør, men til gengæld er det mere behageligt og langtidsholdbart, end lynkurene er.

Få motion i hverdagen

Uanset om du gerne vil tabe dig, tage på, få mere energi, være mere fokuseret eller stoppe med at være træt, er motion godt. Det er godt for krop, og det er godt for sjæl. Derfor bør du også få indarbejdet motion i din hverdag. Det kan du heldigvis gøre på mange forskellige måder, så der skal helt sikkert nok være en løsning, som er helt ideel for dig.

 

Det er naturligvis godt at gå i motionscenter og dyrke en eller anden form for sport. Det gælder imidlertid, at det, der ofte rykker allermest, er den daglige motion, som bliver en inkorporeret del af hverdagen. Det kunne eksempelvis være cykelturen til arbejde eller gåturene med hunden. Den motion, du får uden at tænke over det, er typisk den, der virkelig batter i forhold til at være sund, rask og fuld af energi. Du kan derfor med fordel vælge at lade bilen stå og i stedet tage cyklen. Skal du først til at vænne dig til at cykle, kan du overveje at købe en elcykel. Der kommer hele tiden nye elcykler, og med en sådan er det let som en leg at bruge cyklen som transportmiddel. Det giver naturligvis ikke lige så meget motion, som turen på en almindelig cykel ville gøre, men det er bestemt bedre end ingenting.