Har du også hørt om Gamification, og forstår du heller ikke helt hvad det er, og hvad det har at gøre med din dagligdag? Bare rolig – du er ikke alene. Så vi har sat os for at undersøge emnet, så vi kan bringe dig en velinformeret artikel – så du kan spotte Gamification næste gang du støder på det.
Uanset om det er i shopping apps, eller på online casinoer som Ice Casino – eller noget helt tredje, så bruges gamification flittigt til at forsøge at opnå;

  • Bedre loyalitet
  • Højere fastholdelse af spillere
  • Mere overskuelighed i lange processer

Hvad er gamification?

Gamification handler i bund og grund om, at gøre kedelige processer sjove. Dette kan eksempelvis være i forhold til en login-bonus i en app. App udviklerne vil gerne have at deres brugere rent faktisk bruger app’en, for at deres kræfter ikke har været spildt.
En velkendt metode at gøre dette på – som du sikkert også er stødt på tidligere, er at tilbyde en login bonus hver gang man logger ind i app’en, som bliver større og større hver gang. Dette er essensen af gamification.
Det samme princip kan man bruge til mange andre ting, hvor man ønsker at gøre en langvarig proces mere interessant for brugerne.


Bedre og Sjovere Bonusser

Et af de steder vi ofte ser gamification på casinoer, er i deres loyalitetsprogrammer. Det ville virke uoverskueligt og demotiverende, hvis man for eksempel først begyndte at kunne mærke sine bonusfordele på niveau 25 eller 30.
Derfor er det oftest bygget op i ”stiger”, hvor man gradvist stiger i graderne, og får små belønninger undervejs. Ofte kan man få en bonus for hvert trin man stiger på loyalitetsprogrammet, og derudover følger der ofte også andre fordele med. Det kan være større matchbonusser på kommende indbetalinger eller lignende.
Ved at bruge gamification i disse tilfælde, kan både casinoerne og spillerne drage nytte af bonusprogrammerne. Casinoerne får loyale spillere for en minimal omkostning, og spillerne får små belønninger undervejs, for ikke at gøre andet end at være aktive. Sagt på en anden måde, så er de bedste eksempler på gamification, de tilfælde hvor det er en win-win situation for begge parter.

Mere Fokus på Gamification i Spil

Det er dog ikke kun i bonusprogrammerne man kan mærke gamification. Flere og flere spil er også begyndt at benytte gamification i deres spil – og det kan måske virke mærkeligt, da hele konceptet i et spil, måske burde være centreret omkring gamification.
Når vi taler om in-game gamification, henviser vi helt specifikt til de spil hvor der – udover selve grundspillet – også er et sideløbende ”spil” eller mål, der kan påvirke hovedspillet. Et godt eksempel på dette, er f.eks. ”rage-meter” funktionen i Vikings Go Berzerk fra Yggdrasil, hvor du undervejs i spillet fylder dit rage meter op.
Du ser det også i forhold til andre computerspil, hvor World of Warcraft også er et glimrende eksempel på dette. Udover spillets hovedmål, er der også små ”mini-spil” om man vil, man kan klare undervejs.

Delmål ved Oprettelse

Når man opretter sig på en platform, kan det ofte være et langt træk. Afhængig af hvor mange regler platformen skal overholde, kan denne proces blive længere eller kortere. Da casinoer er så tungt reguleret, er det ofte lige netop her man finder nogle relativt lange oprettelsesprocedurer.
Først skal man oprette sin konto, herefter skal man verificere den. I nogle tilfælde skal man verificere sin identitet, og man skal selvfølgelig huske at indbetale penge. Så skal man måske finpudse sin profil … Listen er lang, og derfor er det vigtigt at casinoet sætter nogle delmål op, både så man kan vende tilbage til processen hvis man ikke vil færdiggøre den på én gang, men også for at processen i sig selv bliver mere overskuelig.
Her kan man altid se hvilke casinoer der har erfaring med branchen. Jo lettere og mere strømlinet denne proces er, jo mere har casinoet tænkt over lige præcis denne vigtige del af deres platform.

Bedre KYC Proces

I forlængelse af oprettelsen finder vi som nævnt også KYC (know your customer) processen. For mange platforme er dette et obligatorisk trin, da platformen er påkrævet at skulle vide hvem deres kunder er, for at kunne forhindre svindel og hvidvask.
Da denne proces er obligatorisk for platformene, er det ofte begrænset hvad de kan stille op for at optimere processen – men der er dog nogle ting de kan gøre. Først og fremmest kan de splitte processen op i en slags gamification proces, der gør det lettere og mere motiverende for spillerne at skulle fortsætte processen.
I stedet for at man får en lang liste med ting man skal gøre, og en lang liste med dokumenter der skal sendes, kan det derfor være mere overskueligt for spillerne at få serveret det i ”bidder”. Dette kan gøre processen langt mere transparent og tryg for spillerne – og sikre at processen bliver fulgt korrekt.