Alle er meget hurtigt levet klar over, hvor vigtigt det er at spise sundt, ikke kun for at være i god form og se godt ud, men også på grund af ens helbred. Mange sygdomme kan opstå, fordi man bliver overvægtig eller bare ikke spiser godt nok. Mangelsygdomme er blevet meget mere almindelige, selvom det er noget, man sagtens kan undgå.

Mangelsygdomme påvirker ikke kun det fysiske, men også det psykiske, og kan udvikle sig til angst, depression og andre psykiske lidelser. Hvis man lider af disse sygdomme, eller vil undgå det i fremtiden, er kosten, også en rigtig god hjælper til dette. Læs her gode råd til at spise sundt, og undgå vitaminmangler, og aminosyrer mangler.

Spis varieret

Der er i alt cirka 20 forskellige aminosyrer, aminosyrer bruges til at opbygge protein, som er nødvendigt for kroppen. Hvis man mangler bare en af disse aminosyrer, kan det udvikle sig til mangelsygdomme. Ud af de 20 kan kroppen selv producere 11 af dem, hvilket vil sige, at de 9 andre skal fås gennem kosten. De 9 aminosyrer kaldes de essentielle aminosyrer.

De 9 aminosyrer er ikke nær så svære at få som det lyder. Det eneste, der er nødvendigt, er at spise varieret, hvilket bare vil sige, at du ikke altid skal spise det samme, men få mad fra mange forskellige madgrupper. Sørg for at både spisefisk, kød, mælkeprodukter, hvedeprodukter og forskellige grøntsager og frugt. Hvis du har specielle madvaner, allergier eller noget andet, som gør, at du ikke spiser nogen af disse madgrupper. Skal du sandsynligvis tage noget kosttilskud eller kontakte en ernæringsekspert.

Kosttilskud

Kosttilskud er en rigtig god måde at sikre sig mod mangelsygdomme og vitaminmangel. Hvis de har specielle madvaner, som for eksempel at du er vegetar, er du nok van til at tage kosttilskud. Da du ikke spiser kød eller fisk. Selv hvis man ikke har specielle madvaner, er det en god ide at tage kosttilskud.

Der findes mange forskellige kosttilskud, og det er vigtigt, at du kender dine behov først. Det er helt ufarligt at tage nogle vitaminpiller en gang om dagen, og det kan være en rigtig god ide. Det er dog en god ide at snakke med en ernæringsrådgiver om specielle kosttilskud.

Der er nogle kosttilskud, som er ode at bruge. Hvis du er kvinde og specielt, hvis du er ung kvinde, bliver der lavet specielle piller, som du kan bruge. Unge kvinder har en tendens til at få jernmangel, og derfor vil kosttilskud lavet til kvinder altid indeholde jern. Hvis du ikke kan finde nogle specielt til kvinder, kan der findes helt almindelige jernpiller.

Specielt til børn er helt almindelige kalkpiller rigtig gode, da mange børn i dag mangler calcium, som man skal bruge rigtig meget i den alder. Læs mere på kosttilskudguiden.dk.

Økologisk

En stor del af at spise sundt er at spise økologisk. Det er vigtigt at undgå kemikalier i din mad, og det er der langt mere, end man tror i varer, som ikke er økologiske. Det er også vigtigt at undgå for meget færdiglavet mad, a, der er rigtig mange kemikalier i, for at det kan holde længere.

I ting som instant noodles er der også rigtig meget natrium, som man kun skal have meget små mængder af hver dag. Generelt er det bedst at spise masser af friske økologiske råvarer, og man kan sagtens tage en usund, nem aftensmad en gang imellem, men det der virkeligt er vigtigt, er at spise varieret normalt.