/ Forbruger / Valg af motionscykel

Valg af motionscykel

valg af motionscykel
John Andersen på juni 18, 2018 - 1:35 pm i Forbruger, Sport
Rate this post

Valg af motionscykel – Der findes en række forskellige motionscykler, som du kan vælge imellem. Hvilken, du udvælger, bør helt afhænge af, hvordan du godt kan lide at træne.

Motionscyklen er en klassiker blandt fitnessapparaterne. Derfor kan den hurtigt blive overset, når du skal vælge fitnessudstyr til hjemmet. Det er dog ærgerligt, da den er nem at bruge og giver en skånsom træning.

Det kan lyde som om, at den primært henvender sig til ældre, overvægtige og folk i genoptræning, men også dig, der gerne vil forbedre din grundform kan have glæde af den. På en motionscykel kan du nemlig træne i meget intensive intervaller. Det er med til at gøre, at du selv med kun 10-15 minutters træning kan forbedre din grundform ret markant.

Gode muligheder for adspredelse med en motionscykel

Mange synes, at det lyder kedeligt at sidde og cykle på en motionscykel. Din bedste mulighed for at forhindre, at det bliver kedeligt, er, at du cykler i intervaller, hvor du i nogle perioder giver alt i dig. Har du ikke lyst til det, kan du nemt trække motionscyklen hen foran tv’et eller have en bog eller tablet liggende på din motionscykel, så du kan underholde og adsprede dig selv, mens du træner.

Når du kører på din motionscykel inden døre, kan du glæde dig over, at du sidder i tørvejr, varme og lys, når det er regnfuldt, koldt og mørkt udenfor.

Motionscykler er skånsomme og nemme at bruge

Når du skal i gang med at dyrke motion, er motionscyklen et oplagt valg. Den koster ikke så meget som andre former for fitnessapparater, og den er nem at gå til. Du kan bruge den med det samme, du får den leveret.

Du behøver ikke at udtænke programmer eller kaste dig ud i analyser af dit kondital, du kan bare gå i gang. Hvis du gerne vil lave programmer, kan du dog sagtens gøre det senere, men mange motionscykler har en række indbyggede programmer.

Derudover er motionscyklen langt mere skånsom end andre former for motionsapparater. Det er ikke mindst løbebånd. Når du løber, slider det meget på både dine knæ og ankler. Hvis du er overvægtig, skal genoptræne eller er ældre, er det derfor ikke en hensigtsmæssig form for træning for dig. Snarere tværtimod. Når du cykler, vil du ikke overbelaste noget, hvilket gør, at det er et motionsapparat, som alle kan bruge.

Det skal du tænke over, når du vælger motionscykel

Når du skal købe en motionscykel, er der en række forskellige detaljer, som du skal gøre dig klart. Det er med til at gøre, at du vælger den rette cykel.

Først og fremmest er det vigtigt, at du finder en, der passer til den måde, som du gerne vil køre på. Hvis du gerne vil have noget motion for at tabe dig, genoptræne eller generelt holde dig i form, vil en siddecykel eller en almindelig oprejst cykel typisk være det rette valg. Vil du derimod gerne bruge cyklen til at træne intensivt, så du kan forbedre din grundform, bør du vælge en spinningcykel, da den netop kan understøtte denne form for træning.

Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at du vælger en motionscykel, der passer til din vægtklasse. Hvis du er kraftigt bygget eller overvægtig, er det vigtigt, at du vælger en cykel, der kan holde til din vægt. De fleste motionscykler kan klare en vægt på 130 kilo, mens nogle kan klare endnu flere.

Prisen er åbenlyst også en faktor, som du skal tage stilling til, når du køber motionscykel. Det kan være meget forskelligt fra person til person, hvad du er villig til at give for din motionscykel. Som med alt andet hænger pris og kvalitet sammen, men fordi motionscykler har været på markedet i så mange år, er de billige modeller også af en kvalitet, hvor du kan have glæde af dem i længere tid.

Det kan også være værd for dig at overveje, om du vil bevæge armene, når du træner. Nogle former for motionscykler har håndtag, som du kan holde fast i med armene, så du bevæger dem samtidig med, at du bevæger benene. På den måde får du trænet en større del af din krop. Hvis du netop nyder, at motionscyklen er et sted, hvor du kan dyrke motion og læse eller se TV samtidig, vil det dog næppe være den rette motionscykel for dig.

Fleksibel træningsoplevelse på Tunturi motionscykel

Som nævnt er der mange motionscykler, der er nemme at rykke rundt på. Det gør, at du kan flytte dem ind foran tv’et, hvis du godt kan lide at træne der, men at de ikke behøver at stå der fast. Det gør også, at du for eksempel kan sætte din motionscykel ind i et opbevaringsrum, så du ikke behøver at have den stående fremme.

En af de motionscykler, der er nemmest for dig at flytte rundt på, er en Tunturi. Det er et finsk mærke, der laver fitnessapparater i en meget høj kvalitet. Mange af deres motionscykler er meget lette og har hjul foran. Det er med til at gøre, at du nemt kan trille dem rundt ved at vippe bagenden op.

Derudover giver Tunturi motionscyklerne dig en behagelig cykeloplevelse, hvor du nemt kan indstille den, så den passer til din krop. Det er særligt praktisk, hvis I er flere i hjemmet, der bruger den. Se Tunturi motionscykler hos AJ-sport.

Nedenfor kan du se en af topsellerterne fra Tunturi nemlig en S40 motionscykel.

valg af motionscykel

Billige motionscykler kan være gode til begynderne

Som begynder kan det være rart, at du ikke skal investere en masse penge i en motionscykel. Nogle foretrækker derfor at vælge en billig motionscykel, når de gerne vil i gang med at dyrke motion. Hvis du vælger en dyrere model, vil du dog have nemmere ved at sælge den, hvis du finder ud af, at den ikke lige er dig alligevel.

En billig motionscykel har typisk ikke lige så mange funktioner som en dyrere model. Hvis det ikke er vigtigt for dig at have en masse træningsprogrammer eller modstandsniveauer at vælge imellem, er det dog et godt valg for dig.

Du kan for eksempel vælge en Fitland B7 Motionscykel. Den kan klare op til 130 kilo, så på trods af en lavere pris er det stadig en stabil og nem løsning.

Med en spinningcykel kan du hurtigt komme i form

Det er helt utrolig effektivt at cykle på en motionscykel, hvis du træner meget intensivt. Nogle undersøgelser tyder på, at du bare behøver at træne virkelig effektivt i tre minutter om ugen. Det betyder, at du varmer op i 2 minutter, cykler så hurtigt du kan i 20 sekunder, køler ned i 1-2 minutter, hvor du får vejret, og derefter kører alt, hvad du kan 20 sekunder igen. Det gør du, indtil du har kørt virkelig hurtigt i et minut. Når du gentager det tre gange om ugen, skulle du kunne forbedre din kondition og muskelmasse.

Når du gerne vil træne intensivt, vil det bedste for dig være, at du vælger en spinningcykel. På den sidder pedalerne fast på svinghjulet, hvor de på en almindelig motionscykel kan bevæge sig, ligesom på en rigtig cykel. Med de faste pedaler kan du dog få et langt bedre tråd, hvilket gør, at du nemmere kan cykle meget intensivt.

valg af spinningcykel

Hvis du vil have et endnu bedre tråd, kan du vælge at cykle med cykelsko på. På den måde kan du klikke dine fødder fast på pedalerne, så du får et endnu bedre greb, når du skal cykle hurtigt.

Få armene med, når du cykler på motionscykel

Når du træner på en motionscykel, vil du typisk kun træne benene. For at få en god træning af hele kroppen er det dog vigtigt, at du også træner dine arme. Hvis du gerne vil kombinere det at cykle på motionscykel med at træne armene, findes der flere modeller, hvor du ved hjælp af det bevægelige styr også kan få overkroppen med. Det gør, at du kommer hele vejen rundt med din træning.

En motionscykel med mulighed for at bevæge armene samtidig koster ikke nødvendigvis mere, end en almindelig motionscykel gør. Det behøver dermed ikke at være en dyrere løsning for dig.

Behagelige siddecykler i professionel kvalitet

De fleste motionscykler er lavet, så du sidder i en meget oprejst position på dem. Lige som hvis du kører på en såkaldt bedstemorcykel i virkeligheden. Hvis du har problemer med benene eller balancen, kan det dog være svært eller ubehageligt for dig at træne på denne type cykel. Det kan være, at du har svært ved at komme op på den. Det kan også være, at du er bange for at falde af den på grund af din dårlige balance.

I stedet for en almindelig oprejst motionscykel kan du vælge en siddecykel. Det er en cykel, hvor der er et sæde med ryglæn. Det er med til at gøre, at du kommer til at sidde langt bedre på cyklen. Har du dårlig balance, behøver du derfor ikke at være bange for at falde af. Samtidig er sædet lavere end på en oprejst motionscykel, hvilket gør det nemmere for dig at komme op på cyklen.

 

 

 

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *