/ For mænd / Sov bedre og få styrken til at kvitte smøgerne

Sov bedre og få styrken til at kvitte smøgerne Forskning fra bl.a. Københavns Universitet cementerer vigtigheden af en god nattesøvn. Det er endnu vigtigere end du tror, for sover du godt om natten, kan du bl.a. meget lettere kvitte cigaretterne eller nogle af dine andre laster!

Forskning viser at bedre søvnmønster gør det nemmere at kvitte dårlige vaner. Så sov bedre og kvit f.eks. smøgerne.
Forskning viser at bedre søvnmønster gør det nemmere at kvitte dårlige vaner. Så sov bedre og kvit f.eks. smøgerne.
Benny på januar 28, 2016 - 10:00 am i For mænd
Rate this post

Din mor sagde det til dig, da du var barn! Sørg for at få din nattesøvn! Siden har masser af forskningsforsøg bevist, at mor havde ret. For en god nattesøvn kan forbedre immunforsvaret, dæmme op for stress og – viser det sig nu – også havde afgørende betydning for, hvor tilbøjelige vi er til at udvikle kedelige vaner som rygning og overvægt og hvor motiverede, vi er for at slippe af med dem igen.

Forskning viser, at du kan sove dig fra dårlige vaner

Det viser forskning fra Københavns Universitet, der blev offentliggjort sidste sommer. Undersøgelsen understreger for alvor vigtigheden af en god nats søvn. For gennem intensive søvnstudier over flere år af en stor gruppe personer, kunne de københavnske forskere påvise en direkte sammenhæng mellem god søvn og evnen til at opretholde en sund livsstil.

Det er der ikke noget overraskende over. Det rystende var nærmere, at undersøgelsen samtidig kunne påvise, at et dårligt søvnmønster giver større sandsynlighed for, at du begynder at få dårlige vaner som f.eks. rygning, øget alkoholindtag og overvægt.

Samtidig viste studiet, at ved at etablere gode sovevaner og et sundt søvnmønster med uforstyrret nattesøvn, øges chancerne for at slippe af med de dårlige vaner igen. Således lykkes flere testdeltagere med et rygestop, hvis sov godt om natten, sammenlignet med rygere med et dårligt søvnmønster, der også prøvede at holde op med at ryge.

Det kan man nemt forestille sig, også gælder for overvægtige, der ønsker at tabe sig og folk, der ønsker at trappe ned på alkoholforbruget. Det har forskerne dog ikke undersøgt i deres studie. Kun rygningen er omhandlet.

Få et bedre søvnmønster og en bedre seng

Så har du en dårlig vane, du vil kvitte, kan det betale sig, at du får en bedre søvnmønster og måske også en bedre seng. Selv om det måske ikke er nok til, at du kvitter din dårlige vane, så viser masser af forskningsforsøg, at du får mange andre gevinster ved at gøre det.

Så start med at undersøge din seng. Læg dig i den og mærk efter om du rent faktisk ligger ordentlig i den. Støtter den dig ordentligt i ryggen eller vågner du tit om morgenen med ondt i ryg eller led, fordi du har ligget elendigt i sengen? Eller vågner du om natten, fordi arme, fingre eller ben sover på grund af dårligt blodomløb?

Så er det sengen, du skal starte med at sætte ind overfor. Den kan du købe på nettet og få leveret til døren. På de bedste webshops har du endda mulighed for at få byttet madrassen, hvis du ikke ligger ordenligt. Sådan en shop er f.eks. Bedre Nætter, der nok er den mest seriøse onlineforhandler af senge herhjemme. Tjek f.eks. denne fantastiske seng.

Når først sengen er på plads, er næste skridt at få et bedre søvnmønster. Men det vender vi tilbage til en anden god gang.

Sov godt!

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *