/ Erhverv & Økonomi / Skal ledelsen blande sig i medarbejdernes liv?

Skal ledelsen blande sig i medarbejdernes liv?

John Andersen på september 16, 2018 - 5:39 am i Erhverv & Økonomi
Rate this post

Utallige undersøgelser viser, at sunde og glade medarbejdere er mere effektive, har bedre trivsel og har mindre sygefravær. Hvis danske virksomheder kan blive bedre til at facilitere sundhed og trivsel blandt medarbejderne, kan danske virksomheder sammenlagt spare milliarder af kroner. Dette har medført, at flere virksomheder nu har sundhedstilbud til deres medarbejdere. Disse sundhedstilbud kan blandt andet komme i form at træningsfaciliteter, massage eller zoneterapi. Virksomhedernes øgede fokus på sundhed medbringer dog nogle moralske spørgsmål. Det kan nemlig være svært at skelne mellem arbejde og fritid. Herudover er det svært at tage stilling til, om arbejdsgiveren må blande sig i medarbejdernes private liv.

Involver medarbejderne

Det vigtigste er, at medarbejderne er involveret i sundhedsfremmende tiltag. Hvis ledelsen tvinger nye initiativer ned over hovedet på medarbejderne, fører det ofte til utilfredshed. Hvis man som virksomhed kan involvere medarbejderne, er de nemlig selv mere tilbøjelige til at tage de nye initiativer alvorligt. Herudover bør man indføre en sundhedspolitik for virksomheden, så medarbejderne er klar over, hvilke sundhedsordninger de kan få gennem virksomheden.

Flere virksomheder blander sig i soveværelset

God nattesøvn er grundlaget for sunde og effektive medarbejdere. Derfor er flere virksomheder begyndt at vise øget interesse for medarbejdernes søvnvaner. Dette har medført stor debat. Nogle mener, at medarbejdernes søvnvaner er en del af privatsfæren, og at arbejdsgiveren ikke skal blande sig i dette. Andre mener, at hvis medarbejderne selv kan til- og fravælge søvntilbud, så er det blot en god ting.

Dongs søvntilbud

Dong fik tilbage i 2016 en masse opmærksomhed, da de tilbød deres medarbejdere en søvnapp. Op til Dongs børsnotering i 2016 viste en intern undersøgelse, at 40% af medarbejderne sov for lidt.

Løsningen på dette var at have et øget fokus på søvn. De har blandt andet indført en søvnapp, der giver gode råd om nattesøvn og registrerer søvnmønstre. Herudover har de indført en søvnpolitik. Denne søvnpolitik sætter blandt andet klare regler for, hvad der er tilladt. For eksempel behøves medarbejderne ikke at svare på mails sent om aftenen.

Søvn er afgørende for medarbejdernes sundhed og effektivitet

Hvis medarbejderne ikke får nok søvn, så kan det have meget negative konsekvenser for medarbejdernes sundhed. Dårlige søvnvaner kan føre til overvægt, og folk der sover dårligt er mere tilbøjelige til at få stress. Herudover er trætte medarbejdere mindre effektive, og de har flere sygedage. Dongs nye søvninitiativer har vist sig at virke. De oplever 25% færre henvendelser til deres sundhedsforsikring, og lederne er blevet bedre til at spotte medarbejdere, der har stress.

Flere virksomheder følger trop

Mange virksomheder er nu begyndt at følge Dongs eksempel. Nogle virksomheder tilbyder kurser og seminarer i søvn og søvnvaner, mens andre virksomheder tilbyder apps, der hjælper medarbejderne med at få bedre søvn. Nogle virksomheder køber ligefrem senge til deres medarbejdere. Det giver ganske god mening, at virksomhederne gør dette. Det er nemlig en relativt lille investering sammenlignet med udbyttet.

Hvis du gerne vil lære mere om søvnvaner og få gode råd til, hvordan du og dine medarbejdere kan sove bedre, så kan du læse mere om dette hos trekvartseng.dk.

 

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *