/ Kultur / Skal du flytte? Sådan beholder du dine venner

Skal du flytte? Sådan beholder du dine venner

John Andersen på januar 23, 2017 - 7:57 am i Kultur
Rate this post

Mange flytter i denne periode videre, og derfor er det relevant med alle de vigtigste tips og tricks. Her er en liste over de råd, som vi finder mest relevante. De er enten lært på den hårde måde eller fundet på nettet.

”Hej alle sammen. Kæresten og jeg flytter sammen, og vi kunne derfor godt bruge et par stærke mænd… der vil være pizza og øl…”

Hvem kender ikke (og hader) den besked, og det er vores fælles irritation over denne sms, som får os til at skrive denne guide. Guiden er både til dig, som skal tage læsset, og dig, som inviterer dine venner uden at have gjort nogen former for forberedelse. Der er intet værre end at bruge sin hårdt fortjente lørdag på at gå på trapper i fem etages ejendom i København, og dagen derpå ligge død på sofaen ude i stand til at røre sig, fordi alle muskler, du ikke troede fandtes, er ømme – alt det for at flytte for en ven, hvor du ved 50% af inventaret ryger direkte på loftet og aldrig ser dagslyset igen.

Derfor skal man overveje, hvad man selv vil udsættes for, og hvis du er ham eller hende, der sender sms’en vil udsætte andre for. Her er en huskeliste, som vil prøve at danne et overblik over hele scenariet.

Når du skal til at flytte, er det smart at lave en plan, som inddeler de forskellige arbejdsopgaver, hvilket vil hjælpe med at danne en tidshorisont.

Hvornår skal der pakkes? (Pak inden folk møder op for at hjælpe dig med at flytte)
-Hvornår skal vi flytte? Tager det hele lørdagen eller både lørdag og søndag.
-Har vi plads? Skal vi leje et sted med plads til vores fælles møg, som vi aldrig får brugt?
-Hvordan transporterer vi kasserne?
-Med disse transportmuligheder, hvor mange gange frem og tilbage er så realistisk?
-Har vi en sofa eller seng, som vil være nemmere at skille fra hinanden, inden ”hjælpen” ankommer, end det vil være at slæbe den ned fra en 3. sals
lejebolig i København og op på 5. uden elevator?
-Skal vi flytte reoler, borde og skabe først? Så har vi mulighed for at stille flyttekasserne på noget?
-Hvordan er fordelingen? Hvem skal ”pakke”, og hvem skal tage imod? Hvem er ædru nok til at være chauffør?

Hvornår skal der pakkes?
Sørg nu for, at I har fået pakket jeres værdifulde ejendele ned og fået sorteret alt møget fra, inden du beder dine venner om at komme og bære på det. Ingen har brug for VHS film i dag, ud med det! Når du eller I pakker, så lav en liste over ejendelene. Når I har pakket alt ned, så kig på listen igen og se om resten virkeligt er så relevant at få med.

Hvornår skal vi flytte?
Sørg for det er så simpelt som overhovedet muligt for dem, som kommer og hjælper dig. Hvis du ikke har hænder nok, så indrøm det, og hyr en ”hjælper” for dagen. Og hvis du har så mange genstande med affektionsværdi, at du føler, inden du har inviteret din vennekreds og ekstra hjælpere, at du stadig mangler hænder, så kan det være en idé at leje nogle, der foretager firmaflytning, for så har du for meget møg.

Har vi plads?
Jeg var engang udsat for at hjælpe en kammerat og hans nye kæreste med at flytte, da vi havde brugt ni timer på flytningen og båret alt fra akvarie til egetræsbord op på 4. sal. Herefter fandt de ud af, at de ikke havde plads til deres to reoler fra IKEA. Klokken var 20, vi var startet klokken 11 om formiddagen. Sådan nogle oplevelser kan hurtigt gøre en lidt ør i hovedet.

Hvordan transporterer vi kasserne?
Har vi selv en bil, skal vi have fat i ’lej et lig’, eller kan vi låne en bekendts varevogn?
Sørg for at have styr på logistikken, ellers har i utilfredse venner og alle jeres ting på kantstenen – og jeg tvivler på, jeres venner vil vente, mens i taler om logistikken, og I burde passe bedre på jeres venner end det!

Sørg for at have det basale på plads
Det siger sig selv, når du hjælper nogle med at flytte, så elsker du, hvis det hele er ordentlig planlagt. Det samme gør dine venner. Sørg for at have pakket dyrebare genstande i plastik eller tæpper, og få placeret tallerkner med avispapir imellem, og at høreværnet er sikkert pakket ned.

En lille smule planlægning
Det, at bruge et par timer på planlægningen, kan være med til at starte en trend i din sociale kreds.
En trend hvor man har styr på sagerne, inden hjælpen dukker op, en trend hvor flytning bare betyder flytning og ikke rådgivning af nedpakning og ommøblering af den nye lejlighed. En trend, der leder til du beholder dine venner og kære.

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *