/ For mænd / Sådan undgår du vinterdepression

Sådan undgår du vinterdepression Vi er midt i den mørke tid. Det er mørkt, når vi tager hjemmefra og mørkt, når vi kommer hjem – og bare der er en lille smule overskyet, virker dagen som om, det aldrig bliver andet end tusmørke. Det skal da ende med en vinterdepression! Men det kan du heldigvis nemt gøre noget ved med en lysterapilampe.

De mørke vintermåneder er den sikre vej til en depression. Heldigvis er det forholdsvist enkelt at bekæmpe en vinterdepression med en lysterapilampe.
Benny på januar 10, 2016 - 12:51 pm i For mænd
Rate this post

Det er ikke alene koldt der ude – det er også mørkt. For selv om vi er inde i januar og vel på den anden side af vintersolhverv, lader lyset vente på sig og der er lange udsigter til det kommer tilbage. Det kan nemt blive for meget og mange udvikler faktisk en vinterdepression uden at de egentlig er klar over det – eller ønsker at tale om det. For det er så forbandet umandigt at være deprimeret.

Vinterdepression symptomer fejes ind under gulvtæppet

Så tit fejes symptomerne på en vinterdepression lidt ind under gulvtæppet med undskyldning i årsagen – altså den mørke tid. For hvem pokker har så meget energi, når det er så mørkt – eller alt det mørke gør mig så trist.

Så vi ved godt, den er gal og skal vi have hele listen med, er symptomerne på en vinterdepression at:

  • Du undgår samvær med andre mennesker
  • Du er mere nedtrykthed og bliver nemmere i dårlig stemning
  • Du mangler energi i hverdagen
  • Du har mere behov for at sove
  • Du har lyst til at spise mere og især søde sager
  • Du oplever en vægtøgning – men tror det er julemadens skyld
  • Du har nedsat sexlyst – også selv om du er en mand!

Oplever du dette tre år i træk, har du det, lægerne klinisk betegner som en vinterdepression. Men hvem pokker husker på det fra år til år?

Hvad skyldes en vinterdepression

Hovedårsagen til en vinterdepression synes at stamme fra det manglende sollys. Sollyset regulerer døgnrytmen og påvirker dit biologiske ur. Det bestemmer, hvornår du er vågen og hvornår du skal sove. Døgnrytmen styres af det lysfølsomme hormon melatonin. I løbet natten udskiller hjernen melatonin og de lange vinternætter øger udskillelsen ekstra meget. Det forstyrrer døgnrytmen og gøre os mere trætte.

Samtidig produceres der mindre, af det vigtige signalstof serotonin, der findes naturligt i hjernen og hjælper med at sende nerveimpulser mellem nervecellerne og har indflydelse på dit humør. Jo mere seotonin, jo nemmere kommer du i godt humør.

Produktionen af serotonin øges, når dagslyset rammer nethinden. Derfor mindskes produktionen om vinteren, når det er mørkt det meste af tiden. Så deraf følger det dårligere humør. Så fraværet af sollys kan derfor udløse depressionslignende symptomer og øget træthed, der igen kan lede til en vinterdepression.

Brug en lysterapilampe mod vinterdepression

Lysterapilampe og solopgangssimulator i en og samme boks. Perfekt mod vinterdepression.Løsningen er at få noget kunstigt sollys. Det kan du få med en såkaldt lysterapilampe, der udsender lys i samme bølgelængde som solen, har samme farve og er lige så kraftigt. Sidder du direkte i lyset fra sådan en lampe i bare et par timer om dagen – og husker at kigge direkte ind i den med jævne mellemrum – kan du få øget produktionen af serotonin og dermed løftet humøret.

Samtidig kan du få mere energi om morgenen, ved at vågne til en simuleret solopgang. Det kræver en særlig lysterapilampe med indbygget timer. Sæt den til det tidspunkt, hvor du skal op. Så vækker den dig med en smuk solopgang, der går i gang en halv times tid, før du skal op.

Er du smart, slår du begge produkter sammen til et, f.eks. med denne smarte Sunrise System Light Box, der sælges hos made4men.dk.

Så synes du at depressionen lurer, så køb dig en lysterapilampe og få mere energi i hverdagen og et meget bedre humør.

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *