Opsvinget ruller ind og Danmark. Der er gang i industrien, nye teknologien ruller ind på nye markeder, og de danske virksomheder skriger efter arbejdskraft. Der er behov for to typer af kandidater i disse tider. De ufaglærte, som kan tage fat, og de videnstunge, som kan sikre innovation. Derfor tager virksomheder nye metoder i brug, når de skal hverve nye medarbejder.

Der er brug for flere hænder og hjerner i de danske virksomheder. For økonomien buldrer derudaf og ordrebøgerne bugner hos danske virksomhederne. Udfordringen er dog, at der kun er et begrænset antal kandidater ti udvalgte stillinger, og der betyder, at der er kamp om kandidaterne. Så nu kæmper mange ikke længere for at få et job, men mange virksomheder kæmper om de samme kandidater.

 

Der lokkes med lækkerier

Under sidste sommer musikfestival Tinderbox i Odense, inviterede lokale virksomheder studerende til netværksbar på festivalspladsen og fik taletid for særligt interessante kandidater. De studerende fik mødt direktører og beslutningstagere, mulige kollegaer og fik talt om de lokale muligheder, samtidig med at de fik betalt den gode festivalsoplevelse. Det må uden tvivl være en rekrutteringssamtale, som ikke glemmes lige foreløbigt.

 

Sociale medier giver relevante kandidater

Med samkomsten af studerende i Facebook-grupper, får rekrutteringspersoner også helt nye muligheder. Ligesom arbejdet med facebook annoncering handler om at finde den helt rigtige målgruppe, så giver studiegrupper også mulighed for at finde de helt rigtige kandidater. Så da Bondtofte & Co. i Odense skulle finde nye kandidater til deres team af eksperter i online kommunikation, gik de på jagt i lokale studiegrupper på Facebook. Og det var med succes.

  • Vi har gennem længere tid forsøgt os med opslag rundt omkring, men først, da vi tog studiegrupperne til os, fik vi hul på bylden, siger en repræsentant fra Bondtofte & Co.

 

Studiemesser er et hit

Har man været studerende, har man også været til studiemesser. Vi kender det klassiske setup med et cafebord, roll up banner og en skål med bolsjer. Men hvis det virker – hvorfor så lave om på det. Studiemesser er et kæmpe hit, når det kommer til at hverve fremtidens talenter.