/ Bil og Motor / Ingen forurening fra biler i 2030

Ingen forurening fra biler i 2030

John Andersen på oktober 4, 2018 - 1:02 pm i Bil og Motor, For mænd
Rate this post

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har udtalt, at Danmark ikke skal sælge flere benzin- og dieselbiler fra 2030. Dette er en ambitiøs udmelding set i forhold til, at antallet af solgte elbiler kun er 2% af det samlede bilsalg i de første seks måneder i 2018. Udmeldingen kommer i opløbet på Klimarådets anbefaling om, at regeringen bør stoppe netop salget af benzin- og dieselbiler i 2030.

 

Lars Løkke Rasmussen nævnte samtidig, at målet skulle være, at i 2035 ville alle biler i Danmark være elbiler eller en anden form for nul-udledningsbil. En klar besked som han har leget med før, da han tidligere har nævnt, at afgifter på elbiler skal justeres. Vores naboer i Europa har selv været ude med lignende mål. Norge vil i 2025 ikke registrere biler, som kører på fossilt brændstof. Belgien og Tyskland vil henholdsvis sætte en stopper for dieselbiler i 2030 og forbrændingsmotorer i 2040.

Elbilens korte rækkevidde er en myte

Som det samlede bilsalg i de første seks måneder af 2018 viser, er elbilen stadigvæk ikke danskernes foretrukne valg. En interessant statistik som måske skyldes, at danskerne tror, at elbilen kun har en begrænset rækkevidde, der ikke passer til dem. En undersøgelse fra DTU Transport konkluderer dog, at gennemsnitsdanskeren sagtens kan bruge elbilen til hverdagsbehov, da de nyeste elbiler har en rækkevidde på 350 km på en opladning. Faktisk kører gennemsnitsdanskeren kun 12,6 km om dagen. Undersøgelsen viser ydermere, at det kun er hver tiende dansker, som ville have et problem med rækkevidden på elbilen og ville være nødt til at lade bilen stå.

 

Rækkevidden er derfor ikke det problem, som vi måske går og tror det er. Turen sydpå eller den ekstra lange tur over til familien i den anden ende af landet er sådan set kun det eneste vi, som danskere, kan have problemer med, når det kommer til elbilen. I en rundspørge fra Danmarks Radio sidste år fortalte landets elbilejere, at de var glade for lademulighederne, og det eneste, der kunne forbedres, var antallet af hurtigladere rundt om i landet.

Elbiler er dyre, men en god investering

Statsministerens opfordring til nedjustering af elbilens afgifter falder formentlig i god jord hos de fleste, men hvad vil det have af betydning for købsprisen? Vil priserne dermed også være konkurrencedygtige? Prisen på de billigste elbiler kan løbe op på omkring 160.000 kr., hvorimod deres benzindrevne modpart faktisk kan anskaffes for cirka 100.000 kr. En elbil vil dog stadig være et godt køb, siger eksperter.

 

Investeringen ved en større elbil kan derfor opveje prisen. Hvis forbrugerne gerne vil investere i en stor, eldrevet bil, skal de dog være opmærksomme på, at dette kræver et stort lån. Ved de mindre biler, som ligeledes har en meget lavere pris, kan forbrugerne derimod nøjes med et forbrugslån som supplerende finansiering. Har man som forbruger allerede eksisterende forbrugslån, kan disse samles i et samlelån, hvorved forbrugeren får de bedste lånevilkår.

 

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *