/ For mænd / Går det godt med dit nytårsforsæt?

Går det godt med dit nytårsforsæt? Nyt år i kalenderen, nye planer, nye ideer og nye nytårsforsætter! Hvordan går det med dem i øvrigt? Har du allerede droppet dem eller knokler du stadig?

Nytårsforsætter kan være svære at holde. Få hjælp her!
Benny på januar 4, 2016 - 12:57 pm i For mænd
Rate this post

De fleste af os går ind til det nye år med oprejst pande – i hvert fald burde vi have fået den rejst nu, flere dage efter nytårsaften – og de bedste intentioner for det nye år. Derfor er årsskiftet traditionelt også blevet brugt til at signalere en nyt kurs, en ny vej og nye planer for dit liv. På godt dansk kaldes den slags for nytårsforsætter og selv om de færreste holder dem længere end et par dage, er også dem, der tager det fuldkommen seriøst – fordi de gerne vil opnå det, de har sat sig for.

Men det kan være svært at holde ved – uanset om man har fået besluttet sig for det på et mindre velovervejet tidspunkt eller ej. Ligegyldigt om det handler om at spise sundere, drikke mindre, holde op med at ryge eller noget helt tredje, så drejer det sig alt sammen om motivation, at finde de bedste hjælpemidler og en fremgangsmåde, der virker for dig.

Forstil dig hvordan det vil være at nå dit mål

Skal du have et ordentlig skud motivation, så prøv en gang at forestille dig, hvordan det vil være at nå dit mål. Hvordan vil det f.eks. være, at kunne gå ned og købe en mindre størrelse bukser eller være fri for at skulle gå ud hele tiden, fordi du skal ryge? Hvad vil din partner, dine børn, dine venner og din omgangskreds sige? Hvor mange rosende bemærkninger, vil du ikke få?

Tænk også på, hvad der vil ske, hvis du ikke holder dit nytårsforsæt. Hvor mange bliver skuffede og hvor stort et nederlag bliver det ikke for dig? Drømmen om succes og frygten for at fejle er to faktorer, der som regel kan fremmane en vis motivation hos de fleste. Derfor er det altid en god ide, indimellem at forestille sig, at man lykkes – og det modsatte.

Sæt dig realistiske delmål

Har du valgt, at du vil tabe dig f.eks. 10 kilo eller holde op med at ryge, så prøv at sæt dig nogle realistiske delmål. Har du kun fokus på slutmålet, får du nemlig ikke mulighed for at fejre dine små sejre undervejs – som det jo rent faktisk er, når du har tabt dig et kilo eller har skåret dit daglige forbrug ned med en 5-10 cigaretter.

Start med at sætte dig et mål for, hvornår du vil nå dit hovedmål og del det så op i mindre og mere overkommelige delmål – og husk at fejre dine sejre. Men ikke med en flødeskumskage, hvis du er på slankekur, selvfølgelig.

Find de rigtige hjælpemidler

Det kan også være, du har brug for en sparingsparter eller bare en, du skal stå ”til ansvar for”. Det virker for de fleste. Har du brug for mere professionel rådgivning, kan du f.eks. tage fat i en diætist eller kostvejleder, hvis du skal tabe dig eller prøve med hypnose eller e-cigaretter, hvis du ønsker at holde op med at ryge.

Med den rigtige hjælp, kommer du hurtigere i mål og lykkes med dine nytårsforsætter – hvad de end måtte være.

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *