/ Forbruger / Festguide: huskeliste til fester  

Festguide: huskeliste til fester  

John Andersen på november 30, 2017 - 8:50 pm i Forbruger, Hus og Have
Rate this post

 

At holde fest kan hurtigt blive kompliceret at planlægge, og der er en hel masse forskellige ting, som der skal tages stilling til under planlægningen. Skal der lejes et lokale, eller skal festen foregå i et telt i haven? Hvor mange og hvem skal inviteres? Hvad skal der serveres med hensyn til mad og drikkevarer? Det kan let blive uoverskueligt at planlægge en fest helt fra bunden af, så nedenunder er en oversigt over hvad, der skal tages stilling til, når festen skal planlægges.

 

Enhver ønsker, at deres gæster går glade hjem fra fest, og for at dette skal kunne lykkedes, er det vigtigt, at gæsterne har det godt. Du kender helt sikkert alle dine gæster rigtig godt på forhånd, så overvej også hvilken slags underholdning og musik der skal til, så det bedst muligt kan lade sig gøre at gøre alle dine gæster glade og tilfredse.

 

Invitationer

Det første der skal planlægges og tages stilling til, før der begyndes på planlægningen af de små detaljer til selve festen, er hvor mange der skal inviteres, samt hvem der skal inviteres. Hvis du har et budget, er det en god idé at finde ud, af hvor meget kuvertprisen maksimum må være på pr. person. Husk også at find ud af hvor meget plads du har derhjemme, hvis det skal holdes indenfor, hvor mange der er plads til, hvis du lejer et telt af en bestemt størrelse, eller hvor mange personer det er tilladt at være i det lokale, du eventuelt lejer. Husk at sende invitationerne ud i god tid, så gæsterne ikke når at lave andre planer på samme dag.

 

Mad & drikkevarer

Maden er noget af det vigtigste til enhver fest, men fordi der ofte bliver inviteret mange mennesker, skal man overveje, om man selv ønsker at lave det, eller om man vil have hjælp udefra og eventuelt få det leveret. Vælger man den sidste mulighed, kommer man helt sikkert ikke til at fortryde det, for at få maden leveret fjerner en stor del af den stress, der ellers er op til afholdelsen af en fest. Man slipper altså både for stress på selve dagen, mados i hele huset når gæsterne ankommer, og så har man langt bedre tid til at koncentrere sig om gæsterne og at have det sjovt under festen.

 

Til en fest skal der selvfølgelig være en hel masse drikkevarer, og her skal det, ligesom med maden overvejes, om du selv ønsker at stå for og sørge for dette, eller om du vil have hjælp udefra – man kan eventuelt hyrer en bartender til den næste fest.

 

Vælger du at stå for drikkevarerne selv, skal du på forhånd regne på, hvor meget du regner med, at hver gæst drikker og så købe lidt mere end det. Der er intet værre end at løbe tør for drikkevarer halvvejs gennemfesten. Husk også at drikkevarerne skal på køl på en eller anden måde, og der er ingen, der har et køleskab stort nok til at have plads til det hele. Det er en rigtig god idé, at anskaffe sig noget knust is til dette formål. Isen kan bruges som et alternativt til et køleskab, eller man kan selvfølgelig putte det i sine drinks, så de holder sig kolde.

 

Borde, stole & service

Lige så snart du har fundet ud af hvem og hvor mange, der skal inviteres, samt hvad der skal serveres af mad og drikkevarer, skal der besluttes, hvordan gæsterne skal sidde under middagen. Find ud af hvor mange borde, stole og hvor meget service i form at bestik, tallerkner, vandglas, rødvinsglas og hvidvinsglas, der skal bruges. Medmindre du selv har nok af dette til alle gæster, eller har mulighed for at låne det af nogen, skal det lejes, så gør også dette i god tid, så der er styr på det, og så du kan komme videre i planlægningen. Bestil meget gerne lidt flere tallerkner og glas end du har brug for i tilfælde af, at noget går i stykker.

 

 

Nu skulle du efterhånden have styr på de vigtigste ting at tage stilling til ved planlægningen af din fest, og så er det ellers bare at komme i gang.

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *