/ Forbruger / Cykling og spinning – hvilken træningsform er bedst?

Cykling og spinning – hvilken træningsform er bedst?

John Andersen på november 5, 2018 - 8:29 am i Forbruger, Sport, Sports
Rate this post

På internettet er det ikke unormalt at støde på personer, der sværger, at enten cykling eller spinning er den bedste træningsform. Nogle mener, at man ikke bruger de samme muskler på en spinningcykel, som på en rigtig cykel, mens andre mener, at spinning træner kroppen mere, end en traditionel cykeltur gør.

Denne misforståelse opstår sandsynligvis på grund af, at man måler sin puls med forskellige redskaber, når man cykler og er til spinning. Spinningcyklerne er ofte udstyret med en computer, der både måler kalorieforbrænding, puls og i nogle tilfælde hastighed og belastning. Hvis du derimod cykler på en traditionel cykel, så bruger de fleste et pulsur og i nogle tilfælde en app på telefonen.

Hvilket redskab der er mest præcis er ikke til at sige, og det er ikke unormalt, at de forskellige redskabers resultater kan variere med mere end 25 %. Derfor skal du altid være skeptisk, hvis nogen påstår, at den ene træningsform giver meget mere udbytte end den anden. Både cykling og spinning træner nemlig de samme muskler.

Cykling – en god træningsform, hvis du kan lide at være i naturen

Cykling har den store fordel, at det foregår udenfor. De fleste danskere kan lide at cykle om sommeren, og vi er et af de lande, der oftest lufter jernhesten sammenlignet med resten af verden. Dog kan det være hårdt at cykle i naturen, og du skal ofte tage stilling til meget mere end blot din egen træning. Der kan både komme biler og vejarbejde, og hvis du ikke kender ruten, er det svært at planlægge din træning helt, som du har lyst.

Hvis du har dårlige knæ, så er det anbefalet, at du benytter dig af en motionscykel eller en spinningcykel frem for en traditionel cykel, da du ikke selv kan kontrollere belastningen lige så meget, når du cykler i naturen. Hvis du har dårlige knæ og gerne vil motionere udenfor, skal du køre i de lavere gear for at skåne knæene.

Om vinteren kan du sagtens cykle, men det kræver dog, at du har det rigtige udstyr. Dog foretrækker de fleste danskere at motionere inden for om vinteren. Hvis du ikke er glad for at cykle på glatte veje, kan du eventuelt cykle på mountainbike-ruter, hvis du gerne vil træne uden for om vinteren.

Spinning – skånsom for knæene

Spinningcykler har den fordel, at du selv kan justere belastningen. Dette er gode nyheder for mennesker med dårlige knæ. Hvis du har dårlige knæ, kan du derfor benytte en spinningcykel eller en motionscykel med lav belastning, så du skåner knæene.

Herudover har spinning også den fordel, at du kun skal fokusere på konditionen. Det kræver stort set ingen teknik at betjene en spinning- eller motionscykel, og du kan derfor tilrettelægge træningen, lige som du har lyst.

Hvis du træner på et spinninghold, kan det være utrolig sjovt at gå til spinning. Dog er der nogle mennesker, der ikke kan lide at træne inden for, og det kan blive temmelig varmt om sommeren, når man motionerer i en spinningsal.

Hvis du ikke kan lide at motionere alene eller har svært ved at finde motivationen til at motionere, så er spinning måske den bedste løsning for dig.

Hvis du er medlem af et spinninghold, har du altid nogle faste dage, hvor du ved, at der er spinning, og det kan være utrolig motiverende at have en spinninginstruktør, som presser dig.

Kort sagt er den ene træningsform ikke bedre end den anden, det afhænger alt sammen af dine personlige præferencer, og hvilken træningsform du bedst kan lide.

 

 

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel
Rate this post

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *