/ Bil og Motor / Codan presser deres kunder til ikke at bruge forsikringen

Codan presser deres kunder til ikke at bruge forsikringen Få udbetalt en forsikring men bliv straffet med skjulte gebyrer og forhøjede afgifter, der udgør mere end forsikringen selv

John Andersen på marts 13, 2015 - 8:03 pm i Bil og Motor, Forbruger, Kriminalstof

Dette var hvad Laust Halling Kehlet – en 37-årig famililefar oplevede for nyligt, da han for første gang kontaktede sit forsikringsselskab.

Laust Halling Kehlet ejer sammen med sin kone en ældre model Peugeot, som aldrig havde været udsat for skader eller uheld. Laust og fruen havde været ganske tilfredse med deres forsikringsselskab Codan, der havde været gode til at råde dem til at få forsikringer der dækkede familiens behov, hvis uheldet skulle være ude.

Uheldet

Desværre var uheldet ude da Laust havde taget den ældste dreng med på weekendtur. Laust fortæller at mens de kørte afsted, så lå bilen 50-70 meter bag en lastbil, hvorfra der pludselig dukker et dødt dyr op fra under lastbilen. “Jeg husker det klart, dyret dampede stadig, da det kom ind i lyset fra forlygterne.” Laust Halling Kehlets reaktion var klar: ” Det ville have været livsfarligt at lave en undvigningsmanøvre.” Så han fortsatte henover det døde dyr. Et par dage senere opdagede Laust Halling Kehlet at kofangeren var flækket, og at en plade under bilen var blevet revet løs. “Jeg tog op til vores mekaniker i Lyngby, og det var betryggende at høre fra værkstedet, at det skulle vi ikke bekymre os om, da det jo var det vi havde en kasko-forsikring til at dække. Det var sådan set meget rart, men vi blev klogere.” Derefter kontaktede Laust Halling Kehlet forsikringen og indgav en skadesanmeldelse.

Forsikringen dækker MEN…

Nu var det tid til at Laust Halling Kehlet fik sig en mere ubehagelig overraskelse. Codan vendte tilbage og informerede den uheldige bilist om, at de gerne ville dække udgifterne ved uheldet fratrukket selvrisikoen, men at de i så fald ville opkræve langt flere udgifter fra præmier og muligvis “straffe” bilisten på andre forsikringer også. Vi har fået lov til at bringe et større uddrag af den besked Laust Halling Kehlet modtog.

besked_fra_Codan

11.617 kroner skal betales for at Codan vil dække forsikring på 9.948 kroner

Laust Halling Kehlet vidste godt, at der var en selvrisiko på lidt over 2.000 kroner, men Laust Halling Kehlet var ikke klar over, at han skulle betale en ekstra udgift på 9.393 kroner. Den samlede selvrisiko var på 2.224 kroner, det vil sige at Laust Halling Kehlet skal betale 11.617 kroner for at få udbetalt 9.948 kroner.

“Når jeg betaler en kasko bilforsikring, som vi har fået anbefalet gennem vores fagforening (red. DJØF), så er det netop fordi,  at vi ikke ønsker at stå i en situation, hvor vi skal hive større beløb op af lommen ved uheld. Det er en naturlig måde at håndtere den økonomiske risiko, der er i dagligdagen at betale til en forsikring, der burde tage ansvaret på sine skuldre. Codan er åbenbart ikke af samme opfattelse. Vi skal straffes for at have et uheld, som vi var af den klare opfattelse vi havde betalt et forsikringsselskab i årevis for at håndtere, hvis uheldet var ude.” Sådan udtaler Laust Halling Kehlet til e-pressen.dk

 

Det siger andre om Codan på Trustpilot:

Morten fra Trustpilot: “De skriver en ting i deres forsikringsbetingelser, men når skaden sker, laver de det bare om, og ikke vil dække

Rosa fra Trustpilot: “Hold jer væk! (…) man får en regning, der tydeligvis ikke  har det formål andet end en CODAN medarbejder skal kunne forstå det…”

Dennis fra Trustpilot: “CODAN vil jeg aldrig anbefale til folk, har det kun fordi jeg købte ny bil og de havde en aftale med forhandleren så jeg kunne få den billigt. så lige så snart jeg får min alm. forsikring ned så skifter jeg med det samme.”

Kilde: Trustpilot

e-Pressen mener:

Virksomheder har et ansvar overfor deres kunder. Når en virksomhed render fra dette ansvar igennem paragraffer, der er skrevet med småt, så brydes de naturlige tillidsrelationer, som gør at vi kan have et sundt marked. Når Codan prøver at presse en kunde til at betale over 11.000 kroner for at få udbetalt en forsikring på knap 10.000 kroner, så er der noget helt galt, og en virksomhed som Codan indskriver sig på denne måde som en virksomhed, der benytter metoder, der er langt fra fine i kanten.

Vi håber, at sager som disse når de kommer frem i lyset, kan hjælpe andre potentielle kunder, der kunne være endt i samme situation som Laust Halling Kehlet, vælger et andet forsikringsselskab end Codan.

0 SEND KOMMENTAR
Bedøm denne artikel

Send Os En Besked Her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *